Reactieve vs. Proactieve IT Ondersteuning

Proactive vs. reactive scale
Mathias Smet
Zaakvoerder MathIT
28/08/2019

Wanneer ben je het productiefste, met een gestructureerd plan of wanneer je problemen oplost wanneer ze zich pas voordoen? Zou je liever voorbereid zijn, of bij elk probleem de oplossing nog moeten zoeken? Natuurlijk is het beter, efficiënter en minder stressvol om op alles voorbereid te zijn. Daarom komen bedrijven steeds vaker in contact met managed service providers (MSP’s) en stappen ze over op proactieve IT-ondersteuning. Proactieve IT-ondersteuning is booming business, en terecht.

Reactieve vs. Proactieve IT Ondersteuning


Om echt te begrijpen wat het verschil is en waarom mensen de overstap maken, moeten we ervoor zorgen dat we begrijpen wat exact de verschillen zijn. Reactieve ondersteuning, ook wel de break-fix-benadering genoemd, is wanneer je reageert op de schade nadat die al gebeurd is. Als jouw systeem bijvoorbeeld niet meer werkt en je vervolgens iemand opbelt om het voor jou te repareren, dan is dat reactieve IT-ondersteuning. Proactief daarentegen stelt alles in werking om een defect te voorkomen. Dit type ondersteuning bestaat uit verschillende software die jouw systeem/server/netwerk 24/7/365 scant en waarschuwt voor mogelijke gevaren. Deze aanpak heeft veel voordelen die reactieve IT-ondersteuning niet kan bieden.

Proactive vs. Reactive

Hoe proactieve ondersteuning reactieve nadelen oplost


Laten we teruggaan naar dat voorbeeld uit de vorige paragraaf. Als je de reactieve benadering kiest, wat doe je dan nadat je de techneut hebt gebeld? Niets, eigenlijk. Je wacht gewoon omdat je jouw computer nodig hebt voor jouw bedrijf, en nu dat het niet werkt, kan je niets anders doen dan wachten tot het weer functioneel is. Die periode van technische panne (downtime) kan zeer nadelig zijn voor uw succes – niets kost uw bedrijf meer dan downtime. Daarnaast is het ook een duur alternatief. Hoeveel kost het om een technicus naar jouw locatie te laten komen? Hij rekent waarschijnlijk ook per uur en wie weet hoe lang het duurt.

Daarentegen is proactieve IT-ondersteuning betrouwbaar, en er zullen geen verrassingsrekeningen komen. Uw MSP overweegt en evalueert de kosten van het break-fix model en biedt dat aan in zijn vaste, maandelijkse tarief. Geen verrassingsrekeningen hier. Deze managed services komen ook met verschillende opties, zoals VoIP, draadloze oplossingen en virtualisatie – noem maar op. Bij MathIT, zullen we al deze diensten doornemen en kijken wat uw bedrijf precies nodig heeft.


Proactive vs Reactive Illustrated

Naast deze voorspelbare factuur die het budgetteren eenvoudiger maakt, wordt de manier waarop onze diensten effectief werken ook gebruikt om de besparingen te verzilveren. Door proactief te zijn en uw systeem voortdurend te scannen, kunnen we eventuele gevaren opsporen en op afstand verhelpen voordat ze echt schade kunnen veroorzaken. Dit bespaart u de kosten om een specialist naar uw locatie te moeten halen. Proactieve diensten lossen eerst uw ernstigste problemen op en zorgen ervoor dat uw bedrijf altijd goed draait. En, herinner je die downtime? Ja, dat zal niet meer gebeuren.

Een ander onderdeel van proactieve IT-diensten is een 24/7/365 helpdesk, dus als je ooit vragen of verzoeken hebt, is er iemand voor jou aanwezig! We werken met IT professionals die hun vak echt kennen, dus je kunt zeker vertrouwen op onze kennis en aanbevelingen.

Bij MathIT weten we wat we doen, en we weten hoe we u kunnen helpen. Wij begrijpen de voordelen van proactieve IT-ondersteuning boven reactieve ondersteuning en zijn bereid om uw bedrijf te analyseren om u de beste oplossingen voor uw succes te bieden. Aarzel niet om contact met ons op te nemen!

Geïnteresseerd in een proactieve samenwerking?

Neem contact op